Christina Gustavson: Vägglöss på hotellrummet?
Dags att kräva certifiering!
Rapporter
Det kommer allt fler rapporter om vägglöss i hotellrum, studentbostäder och lägenheter. Inte bara utomlands, utan i Sverige också.
Kräv garanti!
Jag anser att man som hyresgäst har rätt att kräva en garanti för att det rum man hyr är fritt från vägglöss. Det är inte roligt att få sin semester förstörd för att det finns vägglöss i hotellrummet. Eller att t.ex. få sin studietid förpestad av ohyra i studentrummen. Ännu värre är det om man hyrt en ny lägenhet och hunnit flytta in med hela sitt möblemang och bohag innan ohyran upptäcks.
Sanitär olägenhet
Vägglöss är en sanitär olägenhet och det borde vara en självklarhet att man inte skall behöva överraskas när man väl flyttat in, utan få ett besked om detta i förväg, dvs innan kontrakt skrivs och innan betalning sker.
Invändningar och svepskäl
Jag har hört invändningen att man inte kan bevisa att det inte är den som flyttar in som fört med sig ohyran, men det låter som svepskäl från medeltiden. Med dagens avancerade teknik och kunnande borde det inte vara svårt att reda ut hur det förhåller sig. Om man verkligen vill.
Vågar någon testa idén?
Det skulle vara intressant att se om någon resebyrå eller hyresvärd vågar testa idén med väggluscertifiering som garanti mot vägglöss, åtminstone för att se hur populära de rum eller hotell blir att boka om man kan vara säker på att det inte finns ohyra där.
Vanligare än man tror
Det är vanligare än man kanske tror och kanske dags att berörda parter utformar åtgärder istället för att bara rycka på axlarna och säga att ”vi har sanerat, men lössen kom tillbaka”.
Har just du råkat ut för vägglöss?
Har just du råkat illa ut när det gäller vägglöss i hotellrummet? Skriv och berätta!
Christina Gustavson