Besiktiga bilen
Dags för bilbesiktning
Så är det återigen dags för bilbesiktning. Och som så många gånger tidigare fick jag ett brev från Besikta Bilprovning i Sverige AB, ett av företagen i branschen.
Förbokad tid
Brevet innehåller information om en förbokad tid mer än tre mil från min bostad – trots att andra besiktningsmöjligheter finns alldeles i närheten. Jag har aldrig anlitat företaget, så det är inte självförvållat att jag finns i deras register.
Påminnelse och kravbrev
Föregånde år valde jag att besiktiga bilen på orten och betalade därför inte avgiften till Besikta. Jag fick en påminnelse med krav. Trots att jag ringde företaget och informerade.
Kommunens konsumentrådgivare
Det gick så långt att jag var tvungen att få hjälp av kommunens konsumentrådgivare för att slippa betala för en tjänst jag inte ville ha och inte hade beställt. En tjänst som ett företag alltså försökte tvinga på mig.
Bett om att bli struken
Jag bad då uttryckligen, muntligt och skriftligen, om att bli struken ur deras kundregister. Ändå har jag i år fått en ny tid som jag inte vill ha.
Upplägget synas – jag betalar inte
Nytt för i år är dock att de skriver att jag inte behöver göra något om jag inte vill ha den tid de skickat. Då skall min tid avbokas automatiskt OCH det står att inbetalningskortet inte innebär någon betalningsskyldighet. Jag synar upplägget, testar och ser. Det vill säga, jag använder inte tjänsten, tiger still och betalar inte.
Hur fungerar personuppgiftslagen?
Hur stämmer det här med den nya personuppgiftslagen? Får Besikta ha kvar mig i sitt register trots att jag uttryckligen sagt ifrån att jag vill att de styker mig?
Christina Gustavson