Christina Gustavson: Bemötandet inom sjukvården
I svensk vård av idag behandlar man ofta sjukdomen och inte den sjuka människan, men det borde vara tvärtom.
Viktigt för patienten
· Bemötandet, som måste ges med både empati och respekt.
· Därtill är tillgängligheten oerhört viktig.
· Dessutom har patienterna rimliga krav på att få inte bara uttömmande, utan tillräcklig, information, för sitt individuella behov, vilket är en helt annan sak.
· Slutligen är kontinuiteten i behandlingsarbetet nödvändig, samt
· rätten till trygghet när det gäller vårdgivarnas kompetens
Inte ovanligt
En inte helt ovanlig situation är när en patient kommer fram till luckan i receptionen och sedan får stå och vänta medan sekreteraren innanför går och plockar, pratar med sina arbetskamrater, till synes helt ointresserad och med ett kroppsspråk som visar att pratet knappast är arbetsrelaterat.
Detta reflekterar många sjukvårdsinrättningars inställning till patienterna och ger tyvärr signaler om att patienterna varken behövs eller är önskvärda där, utan snarare till besvär!
Patienterna nödvändiga för vårdens existens!
Med tanke på att vården inte kan existera utan patienter är det inte bara dålig reklam för verksamheten utan rent av ett skamligt beteende mot den som kommer för att söka hjälp!
Dessutom på en inrättning som redan finansierats av skattemedel!
Christina Gustavson